وانیا واثقیوانیا واثقی، تا این لحظه: 12 سال و 6 ماه و 22 روز سن داره

اولین مرجع تخصصی پرورش کودک دوزبانه

زبان سوم آلمانی را کی باید با پسرم شروع کنم؟

1392/7/21 6:48
نویسنده : مونا منتها
1,143 بازدید
اشتراک گذاری

 

سوال:

سلام. ما یک فرزند پسر یک سال و 10 ماهه داریم. پدر ایشان آذری زبان است و من هم فارسی زبان و در کشور آلمان زندگی می کنیم. برایمان یادگیری هرسه زبان مهم است. من و همسرم از بدو تولد با پسرمان هر کدام به زبان خودمان صحبت کردیم. زبان آلمانی را کی باید شروع کنیم؟ آیا روش ما صحیح است؟ آیا برای پسرمان مشکل زا نیست؟

پاسخ:

سلام روزتون خوش

ممنون که از سایت ما دیدن کردید.

 

بسیار خوب است که از بدو تولد با او به زبان های خودتان صحبت کردید. فقط نکته مهم این است که شما در ارتباط با هم از چه زبانی استفاده می کنید در مقابل کودک.

آیا با هم فقط فارسی صحبت می کنید؟

آیا در مقابل دیگران و در محیط بیرون از خانه نیز با او همان زبانی را صحبت می کنید که در خانه با او حرف می زنید؟

اگر این موارد را بفرمایید بهتر می توانم کمکتان کنم که آسیبی به کودکتان نرسد.

در مورد آغاز کردن زبان آلمانی بایستی بگویم که حتما بایستی قبل از مهد کودک رفتن یا مدرسه رفتن کودکتان با او شروع کنید تا وقتی وارد محیط اجتماعی می شود زبان آن جا را بداند و در اعتماد به نفسش تاثیر منفی نگذارد و بتواند با دیگران ارتباط برقرار کند.

برای این کار اگر می توانید شخص سومی را هر روز برای ساعتهایی به منزل بیاورید تا با او آلمانی صحبت کند بسیار خوب است. که حتما باید هر روز در ساعتهایی خاصی باشد مثل اینکه کلاس ثبت نام کردید و هر روز مثلا ساعت 4 تا 5 سر کلاس میروید.

اگر چنین چیزی امکان پذیر نیست، شما یا همسرتان، هر کدام که به زبان آلمانی تسلط دارید باید ساعت های خاصی در روز با او آلمانی صحبت کنید تا در تماس با این زبان هم قرار بگیرد و آواهای این زبان را نیز بشنود. برای این کار باید شما در ساعت های مشخصی در روز این کار را انجام دهید. اما نحوه شروع آن باید از مقدار زمان کم باشد و اول باید با آهنگ و شعرهای کودکانه آغاز کنید.

مثلا هر روز صبح بعد از خوردن صبحانه اش و سرحال آمدنش، از یک ربع در روز آغاز کنید و برایش شعرها و ترانه های کودکانه آلمانی بگذارید و با آن ها بخوانید و محیط شادی برایش به این زبان فراهم کنید تا کودک جذب شود و سپس مدت زمانش را هر روز بیشتر کنید (بستگی به توجه کودکتان دارد. اگز او زود به این زبان توجه نشان داد، زودتر می توانید مدت زمان در معرض این زبان قرار دانش را افزایش دهید.)

سپس این زبان را در محیط بیرون از خانه می شنود و چون همیشه زبان محیط، زبان غالب است خیلی زود آن را فرا خواهد گرفت. اما مهم این است که در این زبان نیز مخاطب قرار بگیرد تا مغزش سریع تر آن را بیاموزد.

فقط هیچ آموزشی در هیچ کدام از زبان ها به او ندهید. فقط در غالب بازی و شادی و صحبت محاوره ای روزانه، او را در معرض هر سه زبان قرار دهید.

منتظر پاسخ شما به سوال هایی که کردم هستم چون برای کمک به کودکتان بسیار مهم است.

شاد و سربلند باشید

مونا منتها

کارشناس ارشد زبانشناسی

لینک مطلب: http://bclc.ir/content.aspx?id=64&lang=fa#a18

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)