وانیا واثقیوانیا واثقی، تا این لحظه: 12 سال و 7 ماه و 17 روز سن داره

اولین مرجع تخصصی پرورش کودک دوزبانه

چگونه دیگران باید با کودک انگلیسی صحبت کنند؟ و زبان های دیگر چگونه؟

1392/7/7 17:47
نویسنده : مونا منتها
675 بازدید
اشتراک گذاری

با عرض سلام و خسته نباشید

 دختر من 12 ماهشه و از 5ماهگی cdهای بیبی انیشتین . کودک نابغه و بارنی را برایش می گذارم اما بیشتر از 10-15 دقیقه به انها توجه نشان نداده. خواهرم که زبان انگلیسی را کاملاً صحبت می کند هروقت پیش دخترم میاد با او فقط انگلیسی حرف می زند و او هم با شادی توجه می کند. اما سوال من این است که: وقتی خودم در خانه کلمه ای را به او یاد می دهم مثلاً می گویم که این گربه است آیا باید همزمان معنای انگلیسی (cat) را نیز به او بگویم

با تشکر



با تشکر از سوالتان باید خدمتتان عرض کنم که بسیار خوب است که از سن پایین زبان دوم را با کودکتان شروع کرده اید. استفاده از سی دی های آموزشی بسیار خوب است اما همان 10 تا 15 دقیقه ای که کودکتان به آن توجه می کند کافی است. سعی نکنید بیشتر از آن او را مجبور به استفاده از این ابزارها کنید چون وابستگی به تلویزیون اصلا برای کودک خوب نیست. و تاثیر مکالمه زنده برای او بسیار بیشتر است. خیلی خوب است که خواهرتان با او انگلیسی حرف میزند. اما نکته مهم این است که خواهرتان سعی کند همیشه و همیشه با کودکتان فقط و فقط انگلیسی صحبت کنند. این مسئله خیلی مهم است چرا که اگر ایشان گاهی با او انگلیسی صحبت کنند و گاهی فارسی، باعث می شود که کودکتان زبان ها را با هم میکس کند و ذهنش در هنگام پردازش زبان ها دیرتر بتواند آن ها را از هم تفکیک کند.

 

خیلی عالی است که چنین موقعیتی دارید و بهترین استفاده را از آن بکنید اما حتما زا خواهرتان بخواهید که همیشه با او فقط انگلیسی صحبت کند. حتی اگر می تواند نه فقط در منزل شما، بلکه هر جای دیگری که کودک را می بیند، در خیابان، در خانه خودش، در خانه دیگران با او انگلیسی صحبت کند. دلیل این امر آن است که کودک می تواند به زبان انگلیسی اعتماد کند. چون اگر فقط در خانه خودش با او به این زبان صحبت شود با خودش فکر می کند که این زبان را در بیرون از خانه و در ارتباط با دیگران نمی تواند به کار گیرد و از این زبان استفاده نمی کند و فقط آن را درک می کند و می فهمد.

 

در مورد سوالتان باید بگویم که به کودک زیر سه سال هیچ آموزشی نباید داد. چه فارسی، چه انگلیسی، چه موسیقی و هر چیز دیگری. باید فقط با او صحبت کرد. سعی کنید هرگز ترجمه نکنید. مثل زبان فارسی، با او انگلیسی صحبت کنید. یعنی در فارسی می گوییم: اون گربه رو نگاه کن عزیزم. اون چیه؟ بله گربه است. یه گربه سفید خوشگل

در انگلیسی هم باید به همین صورت باشد:

Look at that cat honey. What is it? Yeah, it’s a beautiful white cat

 

اما اگر شما می خواهید فقط گاهی با او انگلیسی حرف بزنید، بایستی برای کمک به کودکتان ساعت های مشخصی در روز این کار را انجام دهید. مثلا هر روز که از خواب بیدار شد بعد از خوردن صبحانه، یک ساعت زمان بازی اش با او انگلیسی صحبت کنید. و هر روز سعی کنید در همان ساعت این کار را انجام دهید تا کودک راحت تر بتواند تفکیک زبانی را انجام دهد. در مورد خواهرتان هم اگر نمی خواهند همیشه با کودک انگلیسی صحبت کنند باید همین کار را بکنند. یعنی ساعت های خاصی در روز، مثلا هر روز عصر، با کودک انگلیسی حرف بزنند. چون هرچقدر ما زبان ها را قاطی استفاده کنیم، کودک هم بیشتر قاطی می کند و تفکیک زبانی کمی برایش مشکل میشود.

 

خوشحال میشوم اگر سوال دیگری داشتید در خدمتتان باشم.

شاد و سربلند باشید
مونا منتها
کارشناس ارشد زبانشناسی

لینک سایت: http://bclc.ir/content.aspx?id=64&lang=fa#a12

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)